O ile przybieranie na wadze jest procesem szybkich i mającym miejsce bardzo często poza naszą świadomością, o tyle redukcja wagi wymaga niemałego trudu i samokontroli. Blisko 30% społeczeństwa stosuje najróżniejszego rodzaju diety głodząc się okrutnie bądź dostarczając organizmowi nadmiernej ilości protein. W większości przypadków, po okresowym spadku wady będą musieli się wkrótce zmierzyć z efektem jojo. A to za sprawą kilku podstawowych błędów zarówno w sposobie odżywiania jak i stylu życia.

Głodówka

Dieta nie oznacza głodówki! To błędne myślenie jest główną przyczyną słabej efektywności w odchudzaniu a może także być powodem wielu niebezpiecznych schorzeń. Istota diety nie polega na diametralnym ograniczeniu ilości spożywanych pokarmów, ale na racjonalnych proporcjach i składzie posiłków. W sytuacji, kiedy nagle przestajemy jeść, nasz organizm nie tylko spowalnia metabolizm, ale także zaczyna działać jak magazyn, czyli każdą dostarczoną kalorię odkłada. Efektem tego jest zatrzymanie wagi, zaburzona perystaltyka jelit a co za tym idzie – bóle brzucha i kłopoty z wypróżnianiem.

Nieregularne posiłki

W odchudzaniu niezmiernie ważne jest, aby rygorystycznie przestrzegać harmonogramu. Dietetycy polecają spożywanie pięciu niewielkich posiłków dziennie w kilkugodzinnych odstępach. Jest to szalenie ważne, ponieważ organizm bardzo szybko identyfikuje zwyczaje i wydziela kwasy żołądkowe jedynie w określonym czasie. Efektem tego jest odczuwanie głodu jedynie w okolicach pory posiłku. Nieregularne spożywanie pokarmów natomiast skutkuje napadami wilczego głodu, podczas których nie zwracamy zazwyczaj uwagi na to, co jemy.

b

Kalorie, o istnieniu których nie mieliśmy pojęcia

Pomimo faktu, że wydaje nam się, iż odżywiamy się zdrowo i prawidłowo liczymy kalorie, bardzo często jest zupełnie inaczej. Dzieje się tak za sprawą potraw, które pozornie wydają się niekaloryczne a w istocie posiadają wysoki indeks glikemiczny. Takimi produktami są na przykład mineralne wody smakowe, kolorowe alkohole, suszone owoce, winogrona, awokado, orzechy oraz dania mrożone i paradoksalnie te, które są opatrzone etykietą 0% tłuszczu. W przypadku produktów typu fit bardzo często brak tłuszczu rekompensuje się nadmierną ilością cukru.

Brak aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna powinna być nieodłącznym elementem każdej diety. A to dlatego, że przede wszystkim zwiększa ona metabolizm i sprawia, że utrata wagi nie powoduje spadku energii i sił witalnych. Dodatkowo, przy znacznym utracie wagi ćwiczenia zapobiegają wiotczeniu mięśni i powstawaniu nadmiaru obwisłej skóry.

c

Ukryte choroby

Na sam koniec niemniej ważny, jak nie najważniejszy błąd, mianowicie – choroby. Bardzo często zdarzają się sytuacje, kiedy winę za nadwagę ponosi schorzenie, jak na przykład nadczynność tarczycy. Zanim więc udamy się po poradę do dietetyka, wykonajmy podstawowe badania. Choroby, które sprzyjają wzrostowi wagi wymagają zarówno innego rodzaju diety jak i nieco bardziej rozbudowanego planu treningowego.

Warto zajrzeć również na: